vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ - 22 December 2018

معرفی کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن

وسائل ـ خانواده، نخستین و پر اهمیت‌ترین نهاد اجتماعی است که افراد آن در یک تعاملِ نزدیک می‌کوشند تا یکدیگر را یاری رسانند. قرآن کریم درباره این نهاد بنیادین، رهنمودهای ارزشمندی دارد که در صورت اجرای آن‌ها هر یک از اعضای خانواده به صورت صمیمی و سازنده به رشد و تکامل یکدیگر کمک می‌کنند. اثر حاضر، خانواده قرآنی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار وسائل، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و تربیتیمعرفی کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن که نسبت به دیگر پایگاه‌ها نقش کلیدی دارد و باید مورد توجه خاص قرار گیرد. کانون مقدس خانواده است که می‌تواند با آراسته شدن به ارزش‌های قرآنی تاثیری شگرف در جامعه و دیگر پایگاه‌های اجتماعی داشته باشد.

کتاب «خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن» به قلم عیسی عیسی زاده از سوی مؤسسه بوستان کتاب در 252 صفحه به سال 1391 منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب به بررسی دیدگاه قرآن و روایات در مورد ابعاد مختلف زندگی افراد خانواده و وظایف آن‌ها پرداخته است. به گفته نویسنده کتاب اگر اعضای هر خانواده ای به وظایفی که از سوی خداوند برای آن‌ها تعیین شده ـ چه وظایف فردی مثل اقامه نماز و روزه و چه وظایف جمعی مانند احسان و احترام به یکدیگرعمل کنند، تمام مشکلات پیش روی آن‌ها بر طرف خواهند شد و از گمراهی‌ها و سرگردانی‌ها نجات خواهند یافت.

 

هدف تبیین کتاب

کتاب خانواده قرآنی با هدف تبیین وظایف و ویژگی‌های یک خانواده قرآنی با بهره گیری از متن آیات نورانی قرآن و سخنان گران مایه اهل بیت علیهم السلام به شیفتگان معارف نورانی قرآن تدوین شده است.

 

معرفی بخش اول

این کتاب در چهار بخش تدوین شده است. بخش اول به بررسی کلیاتی از جمله تعریف خانواده، تشکیل خانواده، ارزش خانواده از منظر اهل بیت علیهم السلام، فلسفه تشکیل خانواده، پرداخته شده است.

 

فلسفه تشکیل خانواده

در فلسفه تشکیل خانواده در این بخش کتاب آمده است: کانون خانواده با خلقت آدم ابوالبشر (ع) و همسرش حوا شکل گرفته تا انسان در سایه این کانون به آرامش دست یابد و با ایجاد محبت و مهربانی و کسب عفت و پاکدامنی به تکامل برسد.

خداوند برای بقای نسل بشر و دست یابی انسان‌ها به آثار و فواید ارزشمند تشکیل خانواده، آنان را به این امر تشویق کرده و احکام متناسبی را برای آنان قرار داده است تا با عمل کردن به آن‌ها از برکات تشکیل خانواده بهره مند گردند.

 

وظایف متقابل زن و مرد

در بخش دوم به وظایف متقابل زن و مرد اشاره شده که در قسمت اول وظایف مرد در برابر زن و در فصل بعدی وظایف زن در برابر مرد بررسی شده است و در بخش سوم مسئولیت‌های پدر و مادر در برابر فرزندان ذکر شده است که از مهم‌ترین این مباحث می‌توان به بررسی جایگاه و ارزش فرزند، مسئولیت‌های پدر و مادر در مورد فرزند، تربیت دینی فرزند، مسائل مورد توجه در تربیت دینی و احترام به فرزندان در سیره پیامبر اکرم اشاره کرد.

درباره وظایف مرد در برابر زن عناوین، ارزش و جایگاه زن صالحه، جایگاه و اهمیت رعایت حقوق در خانواده، تأمین نیازهای جنسی زنان از منظر اهل بیت، احترام و محبت به زن، ارزش و آثار احترام و محبت به زن در روایات، احترام به زن در سیره اهل بیت، ارزش خوش رفتاری با زن از منظر اهل بیت (ع)، عفو گذشت، همکاری در خانه، اهمیت همکاری مرد در خانه، همکاری در خانه در سیره اهل بیت (ع) می‌توان اشاره کرد.

 

ویژگی‌های فرزند صالح

بخش آخر کتاب به ویژگی‌های فرزند صالح اختصاص دارد و چهارده ویژگی شاخص همچون نیکی به پدر و مادر، اطاعت از آن‌ها، پرهیز از نافرمانی از پدر و مادر، تشکر از پدر و مادر، آثار و فواید تشکر، انواع تشکر،  احترام به آن‌ها و تواضع در مقابل پدر و مادر اهمیت تواضع، بررسی روایی آن، رعایت احترام پدر و مادر در سخن گفتن با آن ها، فلسفه اطاعت از پدر و مادر، محدوده اطاعت از آن‌ها، آثار و فواید نیکی به پدر و مادر در روایات، ... بیان شده است./421/602/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳